Charakterystyka Toru Regatowego

  • powierzchnia – ok. 70 ha
  • długość – 2000 m
  • szerokość – 175 m
  • długość toru w linii prostej – 2 170 m
  • liczba torów wyścigowych – 8 (wioślarze), 9 (kajakarze)
  • szerokość torów wyścigowych – 13,5 m (wioślarze), 9 m (kajakarze)
  • ogólna szerokość toru regatowego – 108,0 m (wioślarze), 81 m (kajakarze)
  • ogólna szerokość toru (+ pasma powrotne po obu stronach 33 i 34 m) – 175 m
  • głębokość toru – 3,7 m
  • wyznakowanie system „Albano”
  • wieża na starcie – trzy poziomy, poziom startera 4,7 metra od lustra wody
  • utwardzony plac na łodzie przy mecie toru – 6300 m2

Wieża na mecie (poziom wieży ponad lustro wody)

  • sędziowie pomiaru czasu – 3,15 do 6,3 m
  • speaker i reżyser zawodów – 9,3 m
  • jury – 12,3 m
  • centrum informatyczne – 15,3 m
  • fotofinisz i pomiar czasu – 18,3 m
  • TV – 21,3 m
  • anteny TV – 28,8 m
  • maksymalna wysokość wieży – 38,1 m

Urządzenia

  • pomiar czasu i foto-finisz – Omega Scan’O’Vision
  • urządzenia startowe w systemie AGSO
  • system informatyczny
  • system TV wewnętrznej

Budynek hangarów i szatni

  • 11 boksów: po obu stronach każdego boksu półki na czterech poziomach
  • 24 szatnie z natryskami, każda dla 21 zawodników
  • 10 pomieszczeń dla masażu
  • 2 sauny fińskie
  • gabinet lekarski i gabinet zabiegowy
  • laboratorium antydopingowe

Trybuna główna

  • I poziom – 765 miejsc
  • II poziom – 871 miejsc
  • przyziemne:
    • centrum prasowe
    • sala wielofunkcyjna

Trybuna na mecie

  • ponad 1200 miejsc siedzących
  • biuro informacji prasowej
  • parking nad trybuną – 120 miejsc postojowych

Budynek administracji i obsługi toru

  • akredytacja
  • informacja
  • sekretariat zawodów
  • gabinet dla prezydenta i sekretarza generalnego
  • gabinet dyrektora i administracja toru
  • lekarz główny zawodów i pierwsza pomoc
  • sala audiowizualna na 120 miejsc
  • sala odpraw sędziowskich
  • sala VIP

Budynek akredytacji + tablica wyników

  • sala o pow. 240 m²
  • tablica wyników o wymiarach 17,92 x 10,24 m – 182 m²

Historia toru regatowego na jeziorze Maltańskim sięga 1917 r., kiedy to ogłoszony został przez grupę poznańskich patriotów konkurs na ośrodek sportowy dla młodzieży. Nie przypadkiem wybrano tereny maltańskie – właśnie tu w czasach pruskiej okupacji zbierała się poznańska młodzież, aby pod kierunkiem instruktorów „Sokoła” uprawiać różne sporty. Niestety na realizację tego zamierzenia trzeba było czekać prawie 35 lat. W 1952 roku na Malcie odbyły się wielkie międzynarodowe regaty wioślarskie i kajakowe, rozgrywane w ramach Festiwalu Młodzieży i Studentów.

Obiekt od razu uzyskał uznanie przede wszystkim ze względu na niepowtarzalną, idealną wręcz lokalizację – regatowy akwen położony jest niemal w centrum miasta, na skraju obszernych terenów zielonych. Liczne hotele i domy akademickie gwarantują zróżnicowany standard zakwaterowania i wyżywienia, a Poznań jako miasto tradycyjnych międzynarodowych targów posiada znakomite połączenia komunikacyjne z całą Europą i światem.

Ponieważ tor regatowy w pewnym momencie przestał wypełniać standardy międzynarodowe dla rozgrywania regat we wioślarstwie i kajakarstwie, w latach 1981-1990 przeprowadzono jego gruntowną modernizację, łącznie z pogłębieniem całego jeziora, umocnieniem brzegów i wybudowaniem nowych obiektów obsługi toru. Modernizację przeprowadzono dzięki uporowi garstki działaczy z ówczesnym prezydentem miasta Poznania Andrzejem Wituskim na czele. Zamiary te zostały wykonane w oparciu o koncepcję, projekty i pod nadzorem byłego zawodnika – wioślarza Akademickiego Związku Sportowego w Poznaniu, Mistrza Polski we wioślarstwie – architekta Klemensa Mikuły. Kilkunastoletni staż wioślarza wyczynowego, który startował na różnych torach i w różnych warunkach, uwidacznia się szczególnie w funkcjonalności i wyposażeniu pomieszczeń dla zawodników, sędziów i obsługi toru. Nic więc dziwnego, że obiekt jest dzisiaj nie tylko piękny ale przede wszystkim bardzo funkcjonalny.

Malta - budowa parku i jeziora
Malta - budowa parku i jeziora
Malta - budowa parku i jeziora
Malta - budowa parku i jeziora
Malta - budowa parku i jeziora
Malta - budowa parku i jeziora